Zwemvereniging Workum

Afdelingen

Master Zwemmen

Ouder worden maar wel fit blijven. Dat is het gezondheidsideaal van veel Nederlanders. Toch gaan de meeste minder sporten als ze ouder worden. De noodzakelijke dagelijkse beweging schiet er vaak bij in. Er is dus veel te zeggen voor de stelling: je stopt niet met sporten omdat je ouder wordt, maar je wordt ouder omdat je stopt met sporten! Zwemmen voor 20-plussers, bij de KNZB masterszwemmers genoemd, is de ideale manier om fit te blijven.

Trimzwemmen

Trimzwemmen is actief zwemmen onder begeleiding van een ervaren zweminstructeur. Niet alleen baantjes trekken, maar zwemmen in je eigen tempo en op je eigen niveau. Het doel is het verbeteren van je algehele conditie. Iedereen kan meedoen, jong of oud. Trimzwemmen is heel gezond, want je gebruikt bijna al je spieren. Tegelijkertijd is het een veilige sport met geringe kans op blessures. Om mee te doen hoef je zeker geen geoefende zwemmer te zijn, wél moet je drie kwartier lang zwemmen kunnen volhouden.

Waterpolo

Waterpolo is een intensieve, fysieke teambalsport die zwemmend wordt uitgeoefend. De juiste zwemtechniek, een goede balbeheersing en een uitstekende conditie zijn de ingrediënten om waterpolo op een goede en leuke manier te beoefenen. Beschik jij over die capaciteiten? Kom dan waterpoloën bij SVW zwemmen! Heren, dames en jeugd kunnen bij SVW zwemmen terecht om waterpolo op een sportieve en gezellige manier te beleven.

Aqua Stars

Voor mensen die op het land moeite hebben met bewegen, is bewegen in water een zeer waardevolle activiteit.  Door de invloed van de opwaartse kracht en het schijnbaar ontbreken van de zwaartekracht kunnen in water bewegingen worden gemaakt en houden worden gehandhaafd die op het land moeilijk tot onmogelijk zijn. Dit geldt vooral bij mensen met een functiebeperking van het houdings- en bewegingssysteem.

Mensen met een lichamelijke handicap hebben andere speciale motieven om te gaan zwemmen. In eerste instantie wordt de keuze om te gaan zwemmen veelal vanuit het gezondheids- en conditiemotief gemaakt. Een lichamelijke aandoening beperkt de  bewegingsmogelijkheden en daardoor ook het plezier dat aan het bewegen kan worden beleefd. Inactiviteit kan de oorspronkelijk (primaire) lichamelijke handicap  versterken en diverse nieuwe (secundaire) problemen veroorzaken. De vitale functies van onder meer hart, bloedvaten en longen zullen achteruit gaan en ook de lichaamshouding en – beweging kan verminderen. Zwemmen is een belangrijke mogelijkheid om secundaire gevolgen te beperken of te voorkomen.

Het medium water zorgt een aantal speciale ‘therapeutische en preventieve’ redenen om te kiezen voor zwemmen:

• Water is een pijn verminderend medium (opwaartse kracht, warmte, massage door stroming)
  • De stijfheid van bindweefsel in onder meer gewrichten vermindert door het medium water
  • Bewegingen kunnen met weinig krachtinzet worden uitgevoerd
  • Men kan meestal zonder hulpmiddelen bewegen
  • Water biedt een ‘aangename’ weerstand bij het bewegen en kan algemeen spierversterkend zijn
  • Het is veilig in het water: vallen geeft geen problemen
  • Men kan adequate fysiologische belasting voor het hart/vaatsysteem bereiken
  • Bewegen in water is langzaam en geeft reactietijd
  • Water leidt het bewegen en geeft ritme: het bewegen verloopt soepeler