Zwemvereniging Workum

Afdelingen

Wedstrijdzwemmen

Ben jij een echte waterrat en vind je het echt kicken om zo hard mogelijk naar de overkant te zwemmen? Dan is wedstrijdzwemmen wat voor jou! Door de trainers krijg je alle zwemslagen goed aangeleerd. Zo leer je de borstcrawl, rugcrawl, schoolslag en ook de vlinderslag. Natuurlijk is er ook aandacht voor de start en het keerpunt.

Je traint voor wedstrijden die in de omgeving plaatsvinden. Om je ze goed mogelijk voor te bereiden op deze wedstrijden word je zwemtechniek verbeterd en aan je conditie gewerkt. Hoewel de focus ligt op het wedstrijdzwemmen, is er voor de jeugd ook aandacht voor het spelenderwijs leren. Er zijn diverse themalessen om de trainingen afwisselend en leuk te houden.
Twee tot drie maal per week trainen de wedstrijdzwemmers voor hun wedstrijden in de regio. Workum vormt een startgroep met Bolsward en de gecombineerde teams zwemmen in competitieverband in de regio.

Er wordt meegedaan met de nationale competitie in Bolsward, Sneek en Oosterwolde, met de Fryselcup die wordt afgewerkt in Buitenpost, Sneek en Workum en er zijn regiokampioenschappen voor geplaatste zwemmers. Voor minioren/junioren en junioren/jeugd is er een aparte competitie in Bolsward, Oosterwolde, Harlingen en Sneek.

Swimkick


Swimkick is een leuke introductie van de zwemsport voor kinderen die zwemmen leuk vinden en na het behalen van hun zwemdiploma’s wel willen blijven zwemmen.

Swimkicktraining is een half uur per week en de kinderen leren spelenderwijs hun slagen te verbeteren. De lessen zijn afwisselend en er worden diverse materialen ingezet om de zwemtechniek te verbeteren. Er zijn daarnaast diverse themalessen om de trainingen voor de kinderen afwisselend en leuk te houden. De eerste 2 lessen zijn gratis. Bekijk de trainingstijden op de website.

Je kan zelfs aan een competitie speciaal voor deze groep meedoen. Als de kinderen daar klaar voor zijn en zelf daaraan mee willen doen is er drie keer een wedstrijd in Bolsward, Harlingen en Meppel.

Wie weet schuilt er wel een talent bij onze jeugd! Maar zwemmen is gewoon heel leuk en heel gezond.

Borstcrawltraining

Kun je (een beetje) borstcrawl zwemmen maar wil je je techniek verbeteren of wil je het langer kunnen volhouden dan is er een trainingsgroep die onder leiding van een trainer je persoonlijke adviezen geeft. Zeker van belang voor triatleten of sporters die nu niet direct individueel aan zwemwedstrijden willen deelnemen maar meer willen dan alleen in conditie blijven. In de triatlon is het zwemgedeelte het meest ‘technische’ en voor velen het zwaarste.

Master Zwemmen

Ouder worden maar wel fit blijven. Dat is het gezondheidsideaal van veel Nederlanders. Toch gaan de meeste minder sporten als ze ouder worden. De noodzakelijke dagelijkse beweging schiet er vaak bij in. Er is dus veel te zeggen voor de stelling: je stopt niet met sporten omdat je ouder wordt, maar je wordt ouder omdat je stopt met sporten! Zwemmen voor 20-plussers, bij de KNZB masterszwemmers genoemd, is de ideale manier om fit te blijven.

Trimzwemmen

Trimzwemmen is actief zwemmen onder begeleiding van een ervaren zweminstructeur. Niet alleen baantjes trekken, maar zwemmen in je eigen tempo en op je eigen niveau. Het doel is het verbeteren van je algehele conditie. Iedereen kan meedoen, jong of oud. Trimzwemmen is heel gezond, want je gebruikt bijna al je spieren. Tegelijkertijd is het een veilige sport met geringe kans op blessures. Om mee te doen hoef je zeker geen geoefende zwemmer te zijn, wél moet je drie kwartier lang zwemmen kunnen volhouden.

Waterpolo

Waterpolo is een intensieve, fysieke teambalsport die zwemmend wordt uitgeoefend. De juiste zwemtechniek, een goede balbeheersing en een uitstekende conditie zijn de ingrediënten om waterpolo op een goede en leuke manier te beoefenen. Beschik jij over die capaciteiten? Kom dan waterpoloën bij SVW zwemmen! Heren, dames en jeugd kunnen bij SVW zwemmen terecht om waterpolo op een sportieve en gezellige manier te beleven.

Aqua Stars

Voor mensen die op het land moeite hebben met bewegen, is bewegen in water een zeer waardevolle activiteit.  Door de invloed van de opwaartse kracht en het schijnbaar ontbreken van de zwaartekracht kunnen in water bewegingen worden gemaakt en houden worden gehandhaafd die op het land moeilijk tot onmogelijk zijn. Dit geldt vooral bij mensen met een functiebeperking van het houdings- en bewegingssysteem.

Mensen met een lichamelijke handicap hebben andere speciale motieven om te gaan zwemmen. In eerste instantie wordt de keuze om te gaan zwemmen veelal vanuit het gezondheids- en conditiemotief gemaakt. Een lichamelijke aandoening beperkt de  bewegingsmogelijkheden en daardoor ook het plezier dat aan het bewegen kan worden beleefd. Inactiviteit kan de oorspronkelijk (primaire) lichamelijke handicap  versterken en diverse nieuwe (secundaire) problemen veroorzaken. De vitale functies van onder meer hart, bloedvaten en longen zullen achteruit gaan en ook de lichaamshouding en – beweging kan verminderen. Zwemmen is een belangrijke mogelijkheid om secundaire gevolgen te beperken of te voorkomen.

Het medium water zorgt een aantal speciale ‘therapeutische en preventieve’ redenen om te kiezen voor zwemmen:

  • Water is een pijn verminderend medium (opwaartse kracht, warmte, massage door stroming)
  • De stijfheid van bindweefsel in onder meer gewrichten vermindert door het medium water
  • Bewegingen kunnen met weinig krachtinzet worden uitgevoerd
  • Men kan meestal zonder hulpmiddelen bewegen
  • Water biedt een ‘aangename’ weerstand bij het bewegen en kan algemeen spierversterkend zijn
  • Het is veilig in het water: vallen geeft geen problemen
  • Men kan adequate fysiologische belasting voor het hart/vaatsysteem bereiken
  • Bewegen in water is langzaam en geeft reactietijd
  • Water leidt het bewegen en geeft ritme: het bewegen verloopt soepeler